Ondanks zijn nors uiterlijk, was het een onschuldige en speelse Blauwbaard die bezit nam van de Novoceram stand op deze 30ste editie van Cersaie, de Internationale Tentoonstelling van Architecturale Keramiek en Badkamerinrichting, in Bologna (Italië) van 25 tot 29 september 2012. Gelukkig had hij ons alle sleutels toevertrouwd!
Achter deze hoge muren, bekleed met gestructureerd Cast 10×60 cm, heeft Novoceram 6 wonderkamers geïnstalleerd en een verboden kamer die het geheim van Blauwbaard herbergt, zoals in het sprookje van Charles Perrault.
Vanaf het moment dat de bezoekers in de stand gaan, is de indruk van immensiteit zeer duidelijk. De lange gang, die de verschillende gebouwen met elkaar verbindt, kan niet zomaar worden afgesloten door het gebruik van de weerspiegeling van de spiegel en het perspectief in de hoofdstraat. De ingang van elke kamer vormt een slot om de exclusieve toegang te symboliseren die is gereserveerd voor bezoekers van de stand, een echt voorrecht dat wordt verleend door de eigenaar van het gebouw, die vaak chagrijnig is. Aan de vooravond van haar 150ste verjaardag wenst de onderneming de 7 fundamentele waarden in de verf te zetten die haar geschiedenis hebben gekenmerkt en haar evolutie hebben gemarkeerd, namelijk : Inspiratie, Natuur, Frankrijk, Productie, Charme en Relatie. Ze worden voorgesteld door middel van situatieschetsen in elke doos van de stand. De zevende waarde is verborgen in het hart van de verboden kamer, zoals in het sprookje, om de nieuwsgierigheid van de bezoekers te wekken. Om de rondleiding te beginnen, vindt de bezoeker een samenvatting van wat hij op het punt staat te ontdekken op de wand die hieronder zichtbaar is.
Daarna komen ze in zaal nummer 1, die toegewijd is aan wat de basis vormt van het onderzoeks- en ontwikkelingswerk aan de producten: Inspiratie, met bijvoorbeeld de invloedsbronnen die aanleiding hebben gegeven tot de nieuwe porcellanato collectie: Cement. Op het plafond, kleurstalen, materiaalstalen en foto’s die de projectontwikkelaars inspireerden. Daarna gaat het bezoek verder in zaal nummer 2, die de Charme voorstelt, waar met fijnheid en zorg geplaatste voorwerpen van nieuwsgierigheid bijdragen tot de elegantie van de zaal, geparfumeerd met houtgeuren om te herinneren aan de collectie die op de vloer en de muur wordt gepresenteerd: Noa, het keramische parket.
In zaal 3, gewijd aan Relaties en de nieuwe Terras-serie, Orage, benadrukte Novoceram de houding van uitwisseling en aandachtig luisteren naar zijn klanten en eindgebruikers, gesymboliseerd door reusachtige oren die aan de videoschermen hingen, zoals te zien is op de foto hieronder. Net als vorig jaar met The Passion Project heeft het Barbebleue-initiatief een aanzienlijke impact gehad op de sociale netwerken waaraan Novoceram deelneemt. De verrassing van het thema van de stand werd levend gehouden op de Facebookpagina en de achter-de-schermen van de set-up werd gedeeld met de fans via een rijk fotoalbum.
Een van de schermen werd door de bezoekers gebruikt om per e-mail in real time de herinnering te ontvangen van hun passage in de verboden ruimte. Nog een manier voor Novoceram om zijn reactiviteit te tonen en hedendaagse technologieën te integreren in het parcours van de stand. Op de foto hieronder zien we de enscenering van zaal nummer 4, die de fabriek presenteert met verschillende gereedschappen, instrumenten en machines die in de fabriek bij het fabricageproces worden gebruikt. Op de foto hieronder ziet u de opstelling van zaal nummer 4, die de fabriek presenteert met de vele gereedschappen, instrumenten en machines die in de fabriek bij het fabricageproces worden gebruikt. Op de muren, de Cast serie in zijn drie afwerkingen en op de vloer, het Outdoor plus zwevende installatiesysteem met de nieuwe Cast 60×60 cm structuur, 2 cm dik.
Een van de kernwaarden van Novoceram is Frankrijk, vertegenwoordigd in zaal nr. 5, overdekt in de Icône-reeks, en gekenmerkt door een enorme macarontaart, omringd door hangende broodstengels en bekroond door portretten van de belangrijkste Franse historische figuren.
De rondleiding werd voortgezet in zaal n°6, gewijd aan de Natuur, een fundamentele waarde van de filosofie van het bedrijf, gecertificeerd ISO 14001: 2004, dat ambitieuze doelstellingen implementeert in het kader van zijn milieubeheersysteem. De producten zelf, met Ecolabel gecertificeerd, zijn ontworpen met respect voor het milieu, zoals de nieuwe serie, geïnspireerd door hars: Vertige.
Na zo’n rondleiding en na de geschiedenis van de stand te hebben begrepen, is de nieuwsgierigheid van de bezoekers gewekt en de meesten durven de verboden kamer binnen te gaan om het mysterie te ontrafelen. Zoals u op de foto hieronder kunt zien, hoefden zij zich alleen maar van tevoren te registreren op een iPad waarop het programma draait.
Het verhaal van Blauwbaard is ontdaan van zijn meest bloeddorstige aspecten om plaats te maken voor een speelsere en luchtigere interpretatie, met name dankzij de verrassing die is voorbehouden aan de moedigste bezoekers in de verboden kamer. Iedereen kwam er gezond en wel uit en vooral met een glimlach op het gezicht! Hier is een klein fragment van de foto’s genomen in kamer n°7. Om de anderen te ontdekken, kunt u ons album op de Facebook-pagina van Novoceram bekijken.