Blog

De langste hangbruggen ter wereld in een Top 10

Architectuur
  • 17 april 2015

Na ons artikel over de langste bruggen ter wereld wijden wij vandaag onze Top 10 constructie aan een presentatie van de langste hangbruggen ter wereld. Hangbruggen zijn een bijzonder type brug: het dek is met hangstangen, die verticaal staan, bevestigd aan soepele kabels of kettingen (waarvan de uiteinden verbonden zijn met de landhoofden die op de oevers liggen). Het bijzondere van hangbruggen ligt in de horizontale trekkracht die op hun steunpunten wordt uitgeoefend.
De lengte van hun hoofdoverspanning is het criterium nummer één op de wereldranglijst van hangbruggen. De overspanning is de lengte van de hoofdoversteek, dat is de langste afstand tussen twee torens.

10. Hardanger Brug

De Hardangerbrug is Noors. Het verbindt de steden Ullensvang en Ulvik in de provincie Hordaland en doorkruist de Hardangerfjord. Het vervangt momenteel een veerboot die tussen Bruravik en Brimnes vaart en verkort de reistijd tussen Bergen en Oslo. Het is de langste hangbrug van Noorwegen. De overspanning is 1310 meter De totale lengte is 1.380 meter. Het is gebouwd van 2009 tot 2013 in gewapend beton. De kosten van de bouw ervan bedroegen 1.800.000.000 NOK. Het is gebouwd op een fjord (een door een gletsjer uitgeslepen vallei die vanaf de berg in zee uitsteekt). Aangezien de fjord in beweging is, was het onmogelijk om masten midden in het water te plaatsen. Daarom besloten de bouwers om daar een hangbrug te maken. De fjorden kunnen tot grote dieptes onder water gaan, zodat de masten op de oevers moesten worden geplaatst. Deze fjord is momenteel 500 meter diep.

hardanger brug

9. Tsing Ma Brug

De brug werd in 1997 in Hong Kong, in gebruik genomen, zowel voor trein- als autoverkeer. Het verbindt twee eilanden: Tsing Yi en Ma Wan. Hij heeft twee steunpijlers die een hoofdoverspanning van 1.377 meter lengte overeind houden, die uit twee niveaus bestaat: het onderste niveau is voor het treinverkeer, het bovenste niveau voor het autoverkeer. Zijn spanwijdte is de langste van alle bruggen ter wereld die een spoorweg ondersteunen.
Het dek (het horizontale gedeelte dat de verkeerslasten draagt) is 41 meter breed en heeft zes rijstroken voor auto’s, drie rijstroken in elke richting.
De benedenverdieping heeft twee spoorrails en twee extra overdekte sporen. Deze overdekte rijstroken worden gebruikt voor het onderhoud van de bruggen en ook voor de bescherming van de mensen in geval van tyfoons die Hongkong naderen. Treinen kunnen in dit verband nog steeds over de brug).

tsing ma brug

8 Jiangyin-brug

Deze Chinese brug, gebouwd over de Yangtze in 1994 en voltooid binnen drie jaar, verbindt de steden Jiangyin en Jingjiang. De plaats van de brug is gekozen omdat de rivier daar niet erg breed is. De hoofdoverspanning is 1385 meter. lang. Het werd in 1999 voor het verkeer opengesteld. In 2002 kreeg het een prijs van de “International Bridge Conference” en het is een uitstekend voorbeeld van innovatieve engineering en toewijding aan de gemeenschap.
Na de Runyang en Xihoumen bruggen (die later in deze ranglijst komen), is het de op twee na grootste brug in China..
Twee nationale snelwegen kruisen het: de Tongjiang-Sanya snelweg (oostkust) en de Beijing-Shanghai snelweg (westen). Het heeft trottoirs voor voetgangers, en heeft drie rijstroken per richting.
De betonnen torens zijn 190 meter hoog. De hoofdoverspanning is gemaakt van stalen balken.
Hij werd op tijd voltooid voor de 50e verjaardag van de revolutie van het land in 1947 en
is de eerste brug met lange overspanning die op Chinese bodem is ontworpen.
Deze architectonische prestatie werd ontworpen en gebouwd door de Cleveland Bridge & Engineering Company uit Engeland.

langste hangbrug jiangyin

7. Humberbrug

Deze Engelse brug, die ontworpen is om de monding van de rivier de Hull over te steken en die in 1981 in gebruik is genomen, heeft twee pylonen van gewapend beton die een overspanning dragen die open is voor het verkeer, dankzij de aanwezigheid van een tweebaansweg. De bouw ervan werd begonnen in 1972. De brug kan te voet of met de fiets worden overgestoken in alle veiligheid, want er zijn fiets- en voetgangerspaden. Met een hoofdoverspanning van 1410 meter is de Humber Bridge sinds de bouw 16 jaar lang de langste hangbrug met één overspanning ter wereld gebleven. Het gemiddelde voertuigverkeer op de brug bedraagt 100.000 voertuigen per week. Hij wordt aan kabels opgehangen door stalen stangen met een diameter van 62 mm.
Het kreeg de volgende onderscheidingen:
1982: Project and Development Award (van de Borough Council in Beverley in Yorkshire),
1982: Steel Structure Design Award,
1982: Financial Times Award (Industrial and Commercial Construction),
1983: Civic Trust Award,
1983: European Steel Construction Award.
humberbrug ©Adamjennison111 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Humber_Bridge_South_Bank2.jpg

6. Vierde Nanjing-brug

Deze brug ligt in China, en heeft een hoofdoverspanning van 1418 meter. De bouw ervan werd voltooid in 2012. De rivier steekt de Yangtze (of Jangtze) over bij Nanjing (provincie Jiangsu).
Nanjing is de hoofdstad van de provincie Jiangsu, en ligt aan de rivier de Yangtze, ongeveer 300 km stroomopwaarts van Shanghai. De twee torens van de brug zijn 229 meter hoog. De brug heeft twee hoofdkabels die 34 meter uit elkaar liggen.

langtse hangbrug vierde nanjing

5 Runyang Brug

De Runyang Brug overspant de Yangtze-rivier in China. Het complex bestaat uit twee hoofdbruggen, de Noordbrug en de Zuidbrug. De Zuidbrug is een hangbrug met een hoofdoverspanning van 1.490 meter en pijlers 215 meter boven de waterspiegel. Het perron heeft zes rijbanen en een voetgangersstrook aan elke kant. Het werd in 2005 voor het verkeer opengesteld.

runyang brug

4. Yi Sun-sin Brug

Het is een verkeersbrug in Yeosu, die de stad verbindt met de haven van Gwangyang, in het zuidwesten van Zuid-Korea. De naam verwijst naar een beroemde 16e eeuwse admiraal met dezelfde naam, die tussen de jaren 1592 en 1598 met succes invallen uit Japan afsloeg. Deze man is ook de uitvinder van de “schildpadboot”, een oorlogsschip. Deze Koreaanse brug heeft een hoofdoverspanning van 1.545 meter : de originele anekdote om over deze lengte te vermelden is dat dit getal overeenkomt met het geboortejaar van de admiraal.
Het is de eerste brug in Zuid-Korea die gebouwd is met Koreaanse technologie en materialen.
De kabels van de brug zijn bestand tegen een gewicht van 40.000 ton, en ook tegen een aardbeving van magnitude 8 op de schaal van Richter en harde windstoten van meer dan 90 meter/seconde.
Het heeft de vervoerstijd van mensen en goederen tussen het industriegebied van Yeosu en de haven in Gwangyang verkort: vroeger duurde de reis 80 minuten, nu nog maar 10. De bouw ervan duurde van 2010 tot 2012.

Yi Sun sin langste hangbrug

3. Oostbrug over de Grote Belt

Deze Deense brug verbindt de twee grote Deenseeilanden, Seeland (waar Kopenhagen ligt) en Fionie door een weg. Het werd gebouwd tussen 1991 en 1998. Hij is 6.790 meter lang en de hoofdoverspanning is 1.624 meter, de op twee na langste ter wereld.
Zijn twee masten staan 254 meter boven de zeespiegel. De brug wordt verlengd door een toegangsviaduct, dat aan weerszijden door 19 betonnen pijlers wordt ondersteund.
Ontworpen door het architecten- en ontwerpbureau Dissing + Weitling. Het complex heeft een weg en een spoorwegtunnel. De bouw begon in 1988 en werd tien jaar later voltooid.

hangbruggen

2. Xihoumen-brug

Met een hoofdoverspanning van 1650 meter is de Xihoumen-brug in de stad Zhoushan de langste hangbrug van China en de op één na langste ter wereld. Deze Chinese brug, die in 2009 voor het verkeer werd opengesteld, is gemaakt van stalen liggers en wordt versterkt door twee 211 meter hoge betonnen pylonen. Het is ontworpen met bijzondere aandacht voor de weersomstandigheden waarin het zich zou kunnen bevinden als gevolg van zijn geografische ligging.

Xihoumen brug

1. Brug over de Straat van Akashi

Eindelijk, bovenaan onze Top 10 van de langste hangbruggen ter wereld, laten we de meest spectaculaire hangbrug ter wereld ontdekken. Het bevindt zich in Japan Met een maximale lengte van 1991 meter van de hoofdoverspanning is de Akashi Kaikyo Brug de langste hangbrug ter wereld. Het werd in 1998 ingehuldigd en voor het verkeer opengesteld, en verbindt de eilanden Honshu en Awaji in Japan met elkaar. Het maakt deel uit van een bouwwerk met een totale lengte van 3911 meter en twee pylonen vormen het voornaamste dragende element. Voor de bouw moesten de ingenieurs rekening houden met de kromming van de aarde. In 1995 doorstond de brug, die nog niet af was, een aardbeving met een kracht van 6,8 op de schaal van Richter.

hangbruggen top 10

Als u van dit artikel genoten hebt, kijk dan ook eens naar ons artikel over de hoogste wolkenkrabbers ter wereld. ?

Commentaires (1)
Ecrire un commentaire

Articles corrélés